Australia - date economice esentiale si comertul cu Romania


  • Fus orar: UTC +8 / +10

  • Limba oficială: Engleza

  • Monedă: Dolarul australian (AUD)

  • Prefix telefonic: +61

  • GPD: (estimat 2008) 800.5 miliarde $; 38 100 $/loc.



  • Cu o economie de piata avansata si o crestere economica peste media tarilor dezvoltate, cu un PIB pe cap de locuitor ($A 38100 pentru 2008) care o situeaza la egalitate cu primele patru economii vest-europene, cu o diversitate religioasa si culturala, cu o comunitate artistica inovativa, cu o varietate culinara, vestimentara si arhitecturala, Australia este astazi una dintre cele mai cosmopolite si dinamice societati ale lumii.












Date generale


Denumirea tarii: Commonwealth of Australia sau, pe scurt, Australia.

Organizarea statala: stat federal, format din sase state si doua teritorii

Suprafata: 7 686 850 km2.

Mediul natural

Desi mare parte din teritoriu este arid sau semi-arid, Australia beneficiaza de o diversitate a habitatelor, de la vegetatie alpina la paduri tropicale. Ferite de contactul cu alte parti ale lumii si de daunatori, circa 85% din plantele cu inflorescente, 84% din mamifere, mai bine de 45% din pasari si 89% din pesti sunt specii endemice.

Cea mai mare parte a plantelor sunt perene si multe s-au adaptat incendiilor si secetei, inclusiv multe dintre speciile de eucalipt si salcam.

Bine-cunoscuta fauna australiana cuprinde monotreme (platypus si echidna); marsupiale, cu o structura cromozomiala diferita de mamiferele din restul lumii, intre care cangurul, koala, woombat-ul; si pasari ca emu si kookaburra.

Economia

Cu toate ca a dovedit rezistenta fata de schimbarile economice survenite la nivel mondial, incepand cu septembrie 2008, economia Australiei a inceput sa resimta din plin efectele crizei economice si financiare. In aceste conditii, perspectivele economice au fost revizuite, previziunile oficiale au coborat rata de crestere economica pentru 2008-2009 si 2009-2010, iar pe 21 aprilie 2009 primul-ministru Kevin Rudd a anuntat oficial ca tara se afla in recesiune.

Principalii indicatori economici

PIB – 800.5 miliarde $ (estimat pentru 2008)

– rata de crestere – 2.2%

– pe cap de locuitor – 38 100 $

PIB – pe sectoare ale economiei:

– agricultura: 2.5%

– industrie: 26.4%

– servicii: 71.1%

Forta de munca: 11.21 milioane, din care:

– in agricultura: 3.6%

– in industrie: 21.1%

– in servicii: 75%

Somajul: 4.5% (estimat pt. 2008)

Rata inflatiei (consumer prices): 4.7% (2008)

Investitiile: 27.3% din PIB

Bugetul (2008):

– venituri: 343.6 miliarde $

– cheltuieli: 340.7 miliarde $

Datoria publica: 15.4% din PIB (2008)

Balanta de cont curent: -43.84 (2008) miliarde $

Datoria externa: 1 032 miliarde $ (la 31 decembrie 2008)

Piata, modalitati de abordare, oportunitati

Desi cu o populatie putin peste 21 de milioane, Australia reprezinta un importator insemnat pentru furnizorii straini, deoarece depinde de importuri pentru o gama larga de marfuri industriale. Piata australiana este deschisa furnizorilor straini si accesibila, cu taxe vamale de 5% din valoarea FOB pentru majoritatea bunurilor.

Pentru exportatorii romani este important de stiut ca principalele probleme ale importatorilor australieni sunt: pretul, calitatea si siguranta livrarii marfurilor la timp. Majoritatea importatorilor australieni vor tine cont de preturile FOB/CIF.

O caracteristica importanta a importatorilor australieni este faptul ca le displace sa se „targuiasca”. Importatorii sunt pregatiti sa negocieze un pret acceptabil, dar nu vor scadea niciodata sub 20%. Daca un exportator strain vine cu un pret umflat, nerealist, importatorul australian nici nu va lua in considerare oferta. De aceea e important pentru un exportator sa ofere de la inceput un pret realist, care sa fie putin sub cel pentru SUA si Europa (3-5%).

Este important de retinut atitudinea importatorilor australieni fata de noi furnizori. De obicei, importatorii australieni sunt destul de conservatori si nu sunt dispusi sa-si schimbe usor un furnizor strain, cu care au relatii de mai mult timp. Un importator australian va fi atras initial de un pret competitiv, dar va fi rezervat sa lucreze cu un furnizor care nu va dovedi acceasi deschidere si incredere in privinta calitatii, livrarii la timp si unei bune comunicari.

Un segment de piata important pentru furnizorii romani il constituie echipamentul de foraj si camioanele.

In abordarea pietii se impune o promovare corespunzatoare, in principal prin participarea la targurile specializate organizate aici si prin misiuni economice specializate si bine organizate.


Comentarii

Postări populare